SRO om harmoniske bevægelser og Newtons love
I denne SRO med fagene Matematik A og Fysik B eller Fysik A arbejdes der i matematik med den differentiation af sinus funktionen og den harmoniske bevægelse (betydningen af konstanterne). I fysik arbejder eleverne med en bevægelser som har med svingninger at gøre. Vi gav dem mulighed for vælge mellem fjeder, pendul eller cirkelbevægelse. Der er forsøg hvor eleverne selv skal vælge præcis hvordan de udføres. En del elever arbejdede med bungee-jump som perspektivering af fjederbevægelsen. Her skulle de måle fjederkonstanten af en elastik (det viser sig at træningselastikker er gode til dette formål, og de kan klippes smallere og sættes sammen i længden). Herefter skulle de udregne længden af elastikken for at en barbiedukke præcis kunne røre gulvet med sit hår fra ca. 11 meter højde - samt udføre forsøget. En del elever valgte at arbejde med exoplaneter og cirkelbevægelsen og så på enten transitmetoden eller radialhastighedsmetoden. Der gives også mulighed for at arbejde med simuleringer i NetLogo, men denne del er valgfri.
-
SRO 2021 problemformulering 2x.docxCC BY-NC-SA 4.0
-
NetLogofiler.zipCC BY-NC-SA 4.0
-
Matematikdelen af SRO.docxCC BY-NC-SA 4.0
-
radialhastighedexoplaneter.mwCC BY-NC-SA 4.0
-
bevgelsesligningforpendul.mwCC BY-NC-SA 4.0
- Ingen kommentarer